۱۲ مهر

نقد سید حسن آقامیری

بسمه تعالی

با عرض سلام خدمت حاج فردوسی
من یک جوان هستم که چند سالی است با منهاج آشنا شدم. چند ماهی هست که کلیپ‌های سخنرانی از شخصی به نام آقای سید حسن آقامیری در فضای مجازی و اجتماعی و موبایل‌ها پخش شده که در بین جوانان‌ها طرفداری هم پیدا کرده که یجورای خلاف آیات و روایات صحیح سخن می‌گویند. در جایی می‌گویند که چطور خدا بخاطر چند تار مو، خانمی رو هزار سال در آتش جهنم می‌سوزاند و عذاب می دهد و وقتی تشنه شد زقوم (چرک و خون جوشیده) چرک می‌دهد. چطور می‌شود عاشق چنین خدایی شد؟ اگر اینطوره که داعشی‌ها بهترند . خدا بدتر از داعشی‌ها عمل می‌کند و … (نقل به مضمون)
اما برای منم سؤالی پیش آمده طبق روایتی از امام رضا(ع) که فرمود: پیامبر اکرم (ص) در شب معراج گروهی از زنانی را دیدند که به عذاب دچار شده بودند. در آن شب، زنی را دیدند که صورت و بدنش را با قیچی جدا می‌کردند، و او کسی بود که خود را بر مردان [نامحرم] عرضه می کرد. در این روایت بالا آمده است که پیامبر اکرم(ص) در شب معراج، زنی را دیدند که به موهایش آویزان شده بود، و مغز سرش می‌جوشید و آن زنی بود که موهایش را از مردان نامحرم نمی‌پوشانید. (شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا(ع)، ج ۲، ص ۱۰ و ۱۱، انتشارات جهان، ۱۳۷۸)
یا اینکه شما در کتاب بهشت وجهنم در منهاج فردوسیان می‌فرمایید تفکر در آیات و روایات بهشت و جهنم باعث رجا و خوف در منهاجی میشه اما ایشون در کلیپی دارند می‌گویند: خدا در طمع عبادت نمیشه چون طمعکار، خدا رو نمی‌بیند خودشو می‌بینه، امیال خودشو میبینه تقرب به خدا پیدا نمیکنه تقرب به امیالش میکنه پس نگید حوری و جنات !!! یا در مورد جهنم میگه مردم از خدا نترسید، وقتی انسان بترسه اختیار ازش گرفته میشه کسی که اختیارو ازش بگیرید آدمیتشو ازش گرفتید کسی که اختیار ازش بگیری عبادت نداره، دیگه تقرب به خدا پیدا نمیکنه.

لطفاً راهنمایی بفرمایید
با تشکر از شما
********************

جواب: سلام علیکم
توجه شما را به چند نکته جلب می‌کنم:
۱. روحانی نامبرده، به شدت گرفتار افکار صوفیانه است. افکاری که نه قرآن کریم آن را تأیید می‌کند و نه روایات معتبر از ائمه‌ی طاهرین (علیهم‌السلام) و نه مراجع و علمای اصیل شیعه.
سراسر قرآن کریم و روایات معتبر از پیامبر باعظمت اسلام، همان چیزی را می‌فرماید که در هزار و اندی سال اخیر، علمای اعلام، بر فراز منابر نور گفته و در کتاب‌های مستقیم خود، نوشته‌اند.
سخنان ایشان، در تضاد کامل با آیات و روایات است. با چند شعر و ضرب المثل و خواب و مکاشفه و برش‌های ناشیانه از تاریخ، نمی‌توان به مصاف واضحات و مسلّمات قرآن و روایت رفت.
۲. ما مأموریم که دینمان را از قرآن کریم و روایات معتبر بگیریم نه از هر سری که صدایی بلند کند. پس بر راه درست منهاج فردوسیان، محکم بایستید و از اینگونه افکار صوفیانه، دچار تردید در اساس اسلام عزیز نشوید.
۳. مفهوم اساسی نیت، در کتاب «مفاهیم راهبردی در منهاج فردوسیان»‌ به طور کامل، بحث شده است. آنجا نوشتیم که انسان، طمعکار بالفطره است و هر عملی که انجام می‌دهد، به امید «جلب منفعت» و «دفع ضرر» می‌باشد. اگر کسی را پیدا کنید که کاری جز برای دو غرض بالا انجام دهد، او از محدوده‌ی عقل، فاصله گرفته و دچار جنون شده است. البته گاهی اوقات، در اثر غلبه‌ی شوق، انسان از مرحله‌ی عقل، دور شده و سخنانی عاشقانه می‌زند، ولی وقتی به حال عادی برگشته و به خود می‌آید، دوباره در پی «جلب منفعت» و «دفع ضرر» خواهد بود.
توصیه می‌کنم، حتماً بحث مهم و اساسی نیت را مطالعه کنید تا با دروغ‌های بزرگی مانند «قربه الی الله» و «فناء فی الله» که به ما گفته‌اند،‌ بیشتر آشنا شوید.
۴. امید است مانند جناب دانشمند که بعد از مدتی، رسماً از فحاشی و توهین به مقدسات عامه، عذرخواهی کرد و راه سلیم و صراط متین مدارا با سایر فرق اسلامی در زمان غیبت را پیش گرفت، ایشان نیز به همین زودی‌ها، از خیالات باطل و افکار صوفیانه و شیطانی و ضدقرآنی خود، توبه کرده و بر فراز همان منبری که غصب کرده است، اعلام عمومی نماید. و نارضایتی خدای تعالی و رسول اعظم و حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه) را به قیمت راضی کردن افکار ناآشنا با تعالیم وحی، برای خویش فراهم نیاورد.

موفق باشید
حاج فردوسی

کلمات کلیدی: , , ,

34
دیدگاه

32 نویسندگان
2 پاسخ‌ها
0 دنبال کنندگان
 
مرتب کردن بر اساس بیشترین بازخورد
مرتب کردن بر اساس داغ‌ترین دیدگاه
5 نویسندگان برتر
  مشترک شوید  
جدیدترین نظرات قدیمی‌ترین نظرات نظرات با امتیاز بالا
اشتراک برای:
علیرضا رحیم زاده

اگر قربه الی الله دروغ است، پس چرا علی گفت: عده ای از مردم برای ترس از جهنم، عده ای برای طمع بهشت(عبادت تجار) و عده ای برای خود خدا عبادت می کنن و گروه سوم هستن که عاقبت به خیر میشن؟ – چرا علی گفت من چیزی را ندیدم مگر اینکه قبل از آن، بعد از آن و در آن خدا را دیدم؟ این روایات به معنای صحت قربه الی الله نیست؟ علی داره میگه فقط خدا رو دیدم، نه خودم رو دیدم، نه چیز دیگه ای رو….. – شما متاسفانه منظور آقامیری رو هم درک نکردین. ایشون نمیگن آیه های عذاب دروغه، بلکه نگاه ما به اون ها رو رد می کنن. یعنی ما وقتی آیه ای از آتش جهنم می بینیم، واقعا فکر می کنیم خدا جایی رو درست کرده که دیگ گذاشته و منتظره گناه ما گناه کنیم، پرتمون کنه داخلش؟ آقامیری میخواد بگه این ها همه تمثیل برای نشون دادن شدت عواقب یک گناه هست. خدا قرآن میگه آتش خود شما هستین. از درون شما شعله ور میشه. شما اصولا به مبحث تجسم اعمال اعتقاد دارین؟ تمام عذاب ها تجسم هستن، نه که واقعا یک آتشی باشه و یک دیگی. شهید مطهری هم میگن این… ادامه »

قیامت مشخص میشه

به طرفداری کسی نمیپردازم
تیم خوبی داره واسه کلیپا به همون دلیل که میلیاردها خرج پدر دراوردن ملت ایران میشه
روایت حدیث صوفی؟ضد قران؟
شما فکر نمیکنید….دیگ معلوم نیست چه حق الناسایی گردنتونه…
خنده داره این جملاتی که میگید از طرف کسی باشه که عرشو ساخته و عمرن‌یه کهکشانو بفهمین چطوریه چه برسه به عرش….
اگه اون صوفیه شما مقلدای نابینایی هسین که عباداتشون مشخص نیس جواب حق الناسارو بده یا نه
فکر کنید…من به این اقا اصلا کاری ندارم
حرف ضد قرانی نزد حرف از اخلاق و بی عدالتی هایی که داره میشه و ضرورت فکرو گف
شما مغزو خاموش کردید سرکوب میکنین که بقیه باید خاموش کنن…
همین که پیام من مشخص نمیشه خودش گویای خیلی چیزاس…
حماقت شما بدتر از اون کشیشای قرون وسطی است که مردم تو بیماری میسوختن میومدن بالا سرشون چرتو پرت میگفتن که گناه کردی خدا فلانت کرده ورد میخوندن که طاعونش خوب شه…اگه شما فک میکنید خدا اینجوری قدرتمنده با ورد همه چیو درس کنه از کافر که بدترین…شما از همون دسته ادمایین که ابن سینا رو میخواستن دار بزنن چون پزشک بود و میخواست داخل بدن انسانو ببینه و میگفتین در خلق خدا دست بردن فلان است…تار مو و شراب بهونست….شیطان خوب گروهی رو انتخاب کرده متعصبین پرادعا خدا خریده…

بنده خدا

دیگه همه رو این توافق دارن فقط قرآن تحریف نشده از اون زمان – بقیه نقل ها از پیامبر احتمال تحریف داره اینکه زنی رو تیکه تیکه کردن بخاطر فلان- موی سر آوزیرون کاسه سر جوشان !! به فطرت خودت مراجعه کنی همچین چیزایی از خدای وجود همه ما بعیده ! مگه میشه آخه! لابد شما بچه خودت رو اینطور عذاب میکنی ؟
بعدم خیلی جاهها دیدم میگن کلیپ ها فوق حرفه ای یه تیم حتما پشت ایشون هست و فلان فلان..!! دوست عزیز با یه برنامه خیلی ساده مثل AVS Video Editor به راحتی انجام میشه . اصلا تیم هالیوودی نیاز نداره !

احمد

متاسفانه این جا هم بوی تعصب داره

زمانی

تقریبا همه کلیپ هایی از سخنرانی یک طلبه جوان در فضای مجازی و موبایل ها دیده اند که بسیار هم تاثیر گذار و حرفه ای ساخته می شوند؛ شاید کمتر خطیب توانایی در کشور هم دارای چنین تیم حرفه ای کلیپ سازی در کشور باشد، کلیپ های جذاب صوتی و تصویری که بسیار هم جذاب و اثرگذار تدوین شده اند و در کنار آن سخنان یک سید روحانی که مدلی دیگر از روحانی ها صحبت می کند و جوان پسندانه سخنرانی می کند، و مخاطبین زیادی هم پیدا کرده است ایشان نسبتا طرفدارانی برای خود جمع کرده است و در عین حال موجب ناراحتی قشر فرهیخته و علمی و نیز طلاب شده است.

صبوری

«سید حسن آقامیری» یکی از روحانیونی است که راه شهرت را جور دیگری طی کرد، از مسیر تلویزیون و تریبون‌های مهم و مراسم شناخته شده به شهرت نرسید، از راه جوانانه فضای مجازی سری بین سرها پیدا کرد و بین قشر خاصی از جوانان محبوب شد. منبرهای شلوغش در دهه محرم، حاصل همین شهرت از راه خاص است.

مهدیه نظری

ممنونم از حاج فردوسی ، آقای آقامیری توی صوت پارادکس قشنگ میاد خلاف آیات سوره نور صحبت میکنه ، لطفا گول ظاهر کلمات رو نخورین و در باطنش تفکر کنین

پهلوان

قهر و غضب حضرت حق از نوع و نمونه غضب موجودات ممکن وانسانها نیست. و هرگز قهر به معنای عصبانیت، دلخورشدن، تأسف خوردن و انتقام جویی، تشفی صدر و… نخواهد بود. بلکه کسی که بر خلاف موازین مشی می کند، بازتاب عمل او در پیشگاه خداوند و آثاری که خداوند برای مشی و رفتار بارکرده است؛ به گونه ای است که به مقتضای غضب، قهر و انتقام صورت می گیرد. یعنی همانگونه که یک موجود قاهر غضبناک و ذوانتقام عمل می کند مقتضای عمل او آن گونه خواهد بود و این نکته بس لطیف و دقیق می باشد. انچه عذاب قهر و غضب است در یک معنا لباسی از رحمت وعطوفت و مصلحت بربندگان خواهد بود گاهی رحمت و عطوفت شخصی است و در لباس عذاب بر فرد وارد می شود و گاهی عذابی که بر فرد یا جمعی نازل می شود نسبت به کل جامعه بشری یا نظام خلقت رحمت و عطوفت و مصلحت تلقی می شود واین است که قرآن کریم بین خلقت و حسن و خوبی تلازم قطعی قائل است.

رسوایی

طلبه عزیز اولا این خیلی خوبه که بخوایم مردم رو به خدا و دین دعوت کنیم و جنبه رحمانی خدا برای مردم و جوانان بیان شود و شکی در این نیست اما بزرگوار به چه قیمتی؟ فکر نمی کنید برای جذب جوانان و مردم نباید دچار تفسیر به رأی شوید؟
همه ما با معرفی کردن خدا به صورت خشن مخالف هستیم اما شما هدف از این عذاب ها را ندانستید. عذاب خدا هم از روی رحمت است که عرض شد بالا.

ثانیا پناه بر خدا شما بیان قرآن را در وری می دانید؟ آیات صراحت آتش را چرندیات می خوانید؟ باز هم عرض میکنم طلبه گرامی جذب جوانان به چه قیمتی آخه؟

جعفرپور

اگر هرگاه اسمای جلالیه خداوند همچون اسم منتقم ظهوراتی دارند و غضبی را نشان می دهد این اظهار به جهت قوابل است که مقتضی دریافت غضب برای ترقی و صعود به عوالم مافوق اند. بنابراین اگر جهنم را نیز به عنوان عقوبت ظالمان و گناهکاران مقرر می کند این جهنم و آتشش نیز حکم پاک کنندگی برای انسان دارند همچنان که آتش در دنیا نیز پاک کننده است. لذا خود آن آتش جهنم نیز که ظاهرا جز قهر وغضب نیست حکایت از رحمت و شفقت خداوند بر بندگانش دارد همچنان که وقتی پدری فرزند خردسالش را با تشر زدن از نزدیک شدن به پرتگاهی میراند این قهر و غضب پدر به عینه دلالت بر دلسوزی و محبتش نسبت به فرزند دارد.

حدیث

کسایی که از طرف دار های این آقا هستید از ایشون بپرسید شما زقوم یا در کل غذاهای بد جهنمی ها را زیر سوال می برید در حالی که از آیات صریح خدا در قرآن می باشد در نتیجه شما آیات صریح قرآنی را منکر می شوید و حال چه جوابی برای این کار خود دارید؟

گل سرخ

 اگر گفته شود سراغ مشروبات الکلى یا مواد مخدر نروید، چرا که در مدت کوتاهى قلب و معده و مغز و اعصاب شما را تباه مى کند، حال اگر کسى رفت و گرفتار ضعف شدید اعصاب، و بیمارى قلب و عروق و زخم معده شد و در برابر چند روز هوسبازى تا پایان عمرش در عذاب الیم و رنج شدید بود، هیچکس ایراد عدم تناسب جرم و جریمه را در اینجا مطرح نمى کند.

حال فرض کنید چنین انسانى به جاى یکصد سال، هزار سال عمر کند و یا یک میلیون سال در دنیا بماند، مسلماً باید تحمل آن رنج و عذاب را در این مدت طولانى به خاطر مثلاً چند روز هوسبازى بنماید.

در مورد عذابها و کیفرهاى اخروى مسأله از این فراتر است، آثار طبیعی اعمال و نتائج مرگبار آن ممکن است براى همیشه دامان انسان را بگیرد، بلکه خود اعمال در برابر انسان مجسم مى شود، و چون آن جهان جاویدان است اعمال نیک و بد، جاودانه با انسان خواهند بود، و او را نوازش یا کیفر مى دهد.

محمد یعقوبی

گاهى قانونگذار قانونى وضع مى کند که هرکس مرتکب فلان خلاف شود باید فلان مقدار جریمه مالى بدهد، یا فلان مدت در زندان بماند، مسلماً در چنین جایى باید تناسب «جرم» و «جریمه» در نظر گرفته شود، هرگز براى یک کار کوچک مجازات اعدام یا حبس ابد نمى توان قرار داد، و به عکس براى کار مهمى همچون قتل نفس یک روز زندان بى معنى است، حکمت و عدالت ایجاب مى کند که این دو باهم کاملاً متناسب باشد. ولى کیفرهائى که در حقیقت اثر طبیعى عمل است و خاصیت تکوینى آن محسوب مى شود، این گفتگوها را نمى پذیرد، خواه در مورد آثار عمل در این جهان باشد یا در جهان دیگر. مثلاً اگر گفته شود کسى که از مقررات رانندگى تخلف کند و با سرعت غیر مجاز و سبقت بى دلیل و عبور از مناطق ممنوع رانندگى کند ممکن است به خاطر همین چند لحظه تخلف، چنان تصادفى کند که دست و پاى او بشکند و یک عمر زمینگیر شود، در اینجا کسى نمى گوید، این نتیجه ی تلخ براى آن تخلف کوچک عادلانه نیست، زیرا مسلّم است که این، از قبیل جریمه هاى قرار دادى اداره راهنمائى نیست که در آن مسأله ی تناسب و هماهنگى جرم… ادامه »

چمران

چه کسی یا کسانی سایت ایشان را اداره می کنند؟ از ایشان کلیپ های حرفه ای پخش است که جای سوال است چه افرادی با کدام پشتوانه مالی این کارها رو انجام می دهند؟ چگونه انقدر راحت و سریع در فضای مجازی پخش می شود؟ چه گروهی پشت این قضیه است و دنبال چه منفعتی می باشند؟ چه اهدافی را دنبال می کنند؟

اسدی

ایشان خلاف صریح آیات قرآن و روایات صحیح سخن می گویند که هیچ جایی برای توجیه ندارد.
مغالطه های متعددی در بحث های ایشان وجود دارد که حتی یک بچه هم متوجه آن می شود . بسیار ساده لوحانه در مباحث سیاسی سخن گفته اند که نشان از بی بصیرتی ایشان می باشد مثل سخنرانی ایشان در مورد اسید پاشی.

جاوید

این بنده خدا در با اینکه خطیب توانایی هستند و بیان نسبتا خوبی دارند اما از نظر علمی توانایی بالایی ندارند و هچنین از حیث اعتقادی بسیار ضعیف هستند و تعجب است که چگونه با این سطح علمی, مطرح شدند که خود جای شبهه و سوال است.

نهال

شاید تو ی این مورد حرفش درست نباشه ولی وقتی خودرو ساز هارو نقد میکنه بانک داری کشور رو نقد میکنه واقعا درست میگه حرف حق میگه چرا اون حرف ها برسی نمیشه و چسبیدین به موضوعی که هیچ نفعی برای مردم نداره ما نیاز داریم آلانمون رو کسی درست کنه به دادمون برسه الان حرف دلمون رو بزنه ما الان جوونیم زندگی میخایم آینده میخایم وقتی ما برای هیچ چیزمون ثبات نداریم چجوری میخایم به آینده و آخرت فکر کنیم وقتی گشنه ایم بیکاری بیداد میکنه نمیشه ازدواج کرد فحشا کمر جامعه رو شکونده دیگه کی به بیرون بودن موی دخترا توجه میکنه.!!!این مسایل رو بهش بپردازید که جوونا لازم دارن.

رسول

کسی که لباس دین به تنش میکنه و بدون فکر و سند حرف میزنه، و دنبال انحراف افکاره…تخریب براش خیلی کمه…

Saba.fb

مگر حجاب زمان پیامبر اجباری بود که الان هم اجباری باشد!؟

تیرداد

استدلال به این که اجبار حجاب،در زمان پیامبر (ص)،نبوده،بوی سلفی گری می دهد و مغالطه است؛ قیاس، زمان صدر اسلام که زنان در جامعه حضور جدی نداشته و حتی از جمعه و جماعت هم معاف بوده اند، با زمانی که نیمی از امور جامعه را بانوان بر عهده دارند،قیاس مع الفارق است؛در زمان رسول اکرم،ذات زندگی اجتماعی و احکام حجاب،برای حل مسأله حجاب،کفایت می کرد.

در زمان کنونی هم یا باید شرایط را به همان زمان برگردانید و زنان را به منازل برگردانید (فرض اول) یا بایستی بر اساس شرایط،اجتهاد شود و حکم اجتماعی حجاب، توسط  اجتهاد روشن شود. (فرض دوم)

اما فرض اول را نه شما قبول دارید،نه عملا قابل اجراست نه با برخی از احکام فقهی قابل جمع است.(به دلیل منع مراجعه زن به مرد در تخصص های خاص زنان در اموری مانند مامایی،پزشکی،احکام و …)

جانان

رضایت خداوند تعالی مراتبی دارد که رتبه های آن وابسته به عبودیت و درجات بندگی بندگان نسبت به خدای سبحان می باشد, هر درجه ای از عبودیت رضایت متناسب با آن درجه را به همراه دارد.

Sahar.sj

من با خیلی از حرفاتون موافق نیستم و نمیتونم قبول کنم مخصوصا اونجا که میگید قربه الی الله دروغ است رو باور نمیکنم

Reza moallem

یست و اندی سال از عمر گذشت اما نه برای خدا. از امروز می خواهم فقط برای خودش باشم و سعی می کنم جز برای رضای او قدمی برندارم و هر کاری بکنم. به قول شهید بزرگوار سید شهیدان اهل قلم: برای رضای خدا یک روز باید جنگید و روز دیگر باید راه رفت و روز سوم چه بسا باید آشپزی کرد.

مرادی

به نظر می رسد که بزرگ ترین بحران جوامع امروزی، فقدان معنویت و ایمان است که گریبان بسیاری از کشورها را گرفته و بدبختی های فراوانی را برای شان ایجاد کرده است. بشر امروز، فریاد آزادی اجتماعی را برای جوامع انسانی بلند می کند و آن را از لوازم حیات و تکامل خود می داند؛ در حالی که همواره، شاهد استثمار و به بند کشیدن انسان ها هستیم و این نیست مگر به خاطر فقدان آزادی معنوی؛ یعنی فقدان «آزادی از خویشتن» و آزادی از هواها و هوس ها که فقط از طریق دین و ایمان تأمین می گردد. بسیاری از منادیان آزادی های اجتماعی در دنیای امروز، خود، اسیر شهوت و خشم و حرص خودشان هستند و در عین حال، ادعای ایجاد آزادی و رهایی برای بشر دارند که از تضادهای اجتماع امروز است.

سارا خزایی

متفکران اسلامی، یکی از انگیزه های خداشناسی را و بلکه عاملی که انسان را وامی دارد تا در مسیر خداشناسی و شناخت دین حق، قدم بردارد، منفعت طلبی می دانند و می گویند: چون انسان، تحت تأثیر این انگیزه قرار دارد، همین که احتمال دهد که دین بتواند کمکی به تأمین خواسته ها و منافع او بکند و جلوی زیان هایش را بگیرد، همین کافی است که او را به تلاش برای شناخت خدا وادارد.

غلام علی

از ویژگی های ذاتی انسان، حُبّ ذات، خودخواهی و خوددوستی است. این خصیصه، او را به سوی جلب منفعت شخصی و نیز دفع ضرر، سوق می دهد. و شاید منفعت طلبی، تنها (و لااقل قوی ترین) عاملی باشد که انسان ها را به سوی تلاش و کار، و کسب دانش و مهارت های زندگی کشانده، تحمّل رنج ها و مشقت ها را برایش معقول و موجّه جلوه می دهد.

رستمی

خدا مزد می‌دهد گرچه عمل نکنیم و با نیت باشد، «وَأَنْ لَیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» النجم/۳۹ یعنی سعی خودت را بکنی مزد داری حالا چه کار بشود، شما سعی خودت را کردی رفتی مسجد پیش نماز نبود که نمازت را بخوانی ثواب جماعت داری یعنی اگر غیر این بود می‌گفت(لیس للانسان الا ما عمل) خدا نگفته اگر کار کردی من مزد می‌دهم می‌گوید اگر تلاش کردی مزد می‌دهم حالا این چه عمل بشود و چه نشود.

ناهید

قربه الی الله یعنی عمل را خالصا لوجه الله و برای تقرب و نزدیکی به خدا انجام می دهید و جز خدا نیتی برای عمل ندارد و آنچه که در سوره دهر آمده است بالاترین درجه اخلاص است که حتی به تشکر دیگران نیز نیاز ندارد.

نیما

ولی به نظر من صحبت های شما در باره نیت درست نیست معصومان(ع) در روایات بسیاری، بر داشتن نیت پاک و مخلصانه تاکید کرده و نیت فاسد را عامل از بین رفتن برکت و روزی انسان و پیش آمدن بلا و گرفتاری معرفی نمودند.

محسن احمدی

بر اساس روایات، ارزش و اهمیت هر کاری بر اساس نیت و انگیزه آن تعیین می‌شود؛ به علاوه اینکه نیت ‌های ریایی باعث باطل شدن عمل و نیت‌های مخلصانه و با قصد قربت به خداوند، باعث کمال عمل می‌شوند؛طبق حدیث معروف «إنّما الأعمالُ بالنیّات»، اعمال انسان در گرو نیت ‌ها است.

زهرا نوروزی

نقّادی و نقدپذیری در جامعه اسلامی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. انتقاد صحیح موجب شناخت نقاط قوّت و ضعف می‌شود و از این طریق به پیشرفت و اصلاح امور می‌انجامد. برای اینکه هدف اصلی نقد که تکامل و اصلاح فرد و جامعه است و مورد تأکید دین اسلام نیز می‌باشد، محقّق شود، لازم است نقد مبتنی بر اصول و روش‌های صحیح انجام شود. بهترین راه برای دست یافتن به اصول و روش‌های صحیح نقد که مورد پذیرش دین اسلام نیز باشد، استفاده از متون دینی یعنی قرآن مجید و کلام معصومان، علیهم‌السّلام، است. با بررسی انتقادهایی که در قرآن مجید و نهج‌البلاغه صورت گرفته، می‌توانیم به اصول و روشهای نقد صحیح و سازنده پی ببریم.

حسام

نیاز به این همه صراحت در نقد ایشون نبود

حسینی

آیا تو نمی توانی فرق حقوق شخصی و اجتماعی را تشخیص دهی؟ ائمه علیهم السلام تا کسی صرفا با شخص خود ایشان دشمنی می کرد مدارا می کردند. اما همینکه جامعه در خطر می گرفت مطلقا مدارا و ترحم نداشتند. خوارج هم تا امام را به تنهایی تکفیر می کردند امام کاری به کارشان نداشت. اما همینکه به مردم و حامیان امام حمله کردند از کشته آنها پشته ساخت. و یا اینکه امام قصاصون و جاعلان حدیث را از مسجد مسلمانان اخراج کرد. دستور داد خانه فردی که به بیت المال خیانت کرد را آتش بزنند

رحمن

سلام مرسی از پاسخ خوبتون من هم صحبت های این اقارو شنیدم و اصلا باهاش موافق نیستم و حرف هاشو قبول ندارم ولی نمیدونم چرا بین جوون ها طرف دار داره و خیلی راحت داره افکار مسموش رو نشر میده ممنون از اگهیتون.