دکترين منهاج فردوسيان

سلام بر شما /
به نظر مي‌رسد جنابعالي صاحب دکترين خاصي باشيد، لطفاً اگر چنين است، دکترين خودتان را به روشني برايم توضيح دهيد. /
متشکرم /

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
باسمه تعالي

سلام عليکم
نخست بايد کلمه‌ي «دکترين» را معني کنيم. براي کلمه‌ي «دکترين»، معاني مختلفي ذکر کرده‌اند. در فرهنگ‌نامه‌هاي لغت فارسي، «دکترين» به معاني: نظريه، انديشه، فکر، آموزه، مسلک، عقيده، رأي، آيين، انديشه و … آمده است. (فرهنگ فارسي معين، دکتر محمد معين، جلد ۲، صفحه‌ي ۱۵۴۴، ذيل کلمه‌ي «دکترين»).
در برخي تعريف‌نامه‌هاي ديگر، آمده است: «دکترين» عبارت است از مجموع آراء و مبادي فلسفي، آموزشي، ديني و … که منسوب به يکي از متفکران يا منسوب به يک از حوزه‌هاي تحقيقي باشد. (فرهنگ فلسفي، جميل صليبا، ترجمه: منوچهر صانعي دره بيدي، جلد ۱، صفحه‌ي ۵۸۵)
يا آورده‌اند: واژه‌ي دکترين (Doctrine) در زبان لاتين، به معناي آموزه، سياست، مکتب، آيين و اصول و قواعد پذيرفته شده توسط يک فرد، گروه و يا ملت است. هر نظام فکرى، خط مشى و فلسفه‌اى که مبناى عمل قرار گيرد، مى‌تواند دکترين تلقى شود. در فرهنگ‌نامه‌هاي لغات و اصطلاحات سياسي، دکترين (Doctrine)، به معاني آيين، اصول عقيده، نظريه، تعليم، مکتب، اصلِ سياسي، نظريه، آموزه، اصول (عقايد) تعليمات، تعاليم و… به کار رفته است. (فرهنگ لغات و اصطلاحات علوم سياسي و روابط بين الملل، رضا دلاوري، صفحه‌ي ۱۱۳)
همچنين آورده‌اند: دکترين: قواعد بنيادي‌اي است که هدايت‌کننده‌ي عمليات، در پشتيباني از سياست‌هاي سطوح مختلف مي‌باشد. (استراتژي بزرگ، جان کالينز، ترجمه‌‌ي کورش بايندر، صفحه‌ي ۴۹۱)
با توجه به معاني متنوعي که در لغت‌نامه‌ها براي «دکترين» آمده و تعاريفي متعددي که از اين واژه در فرهنگ‌نامه‌هاي عمومي و تخصصي ارائه گرديده است؛ مي‌توان واژه‌ي دکترين را از جمله ميراث‌هاي بشري در حوزه‌ي معرفت دانست که قابل ترجمه به ساير زبان‌ها نيست، و در زبان فارسي نيز براي آن معادل خاصي وجود ندارد. شايد بهترين معني براي دکترين، «مجموعه‌اي از نظريات همسو و کاربردي» باشد. يعني نظريات صرف نيست بلکه بايد بتوان از آن در عرصه‌ي تغييرات عملي، استفاده کرد.
اگر «دکترين» را به اين معني بگيريم، تصديق مي‌کنم که داراي نظريه‌ي کاربردي (دکترين) در عرصه‌ي تربيت انسان هستم. اين نظريه‌ي کاربردي ـ که مي‌توان آن را «دکترين منهاج فردوسيان» ناميد ـ به بيان ساده، اين است که: «براي رسيدن به کمال واقعي و سعادت ابدي در دنيا و آخرت، بايد به واضحات و مسلّمات ثقلين (قرآن کريم و عترت طاهره عليهم‌السلام) معتقد شد و عمل کرد و در ناواضحات، به احتياط رفتار نمود».
در راه اثبات اين نظريه و شرح و بسط آن، تا کنون تعدادي کتاب نوشته‌ام که حدود ده تاي آن منتشر شده و بقيه به مرور زمان، منتشر خواهد شد و در دسترس مشتاقان کمال و سعادت قرار خواهد گرفت. ان شاء الله تعالي

موفق باشيد
حاج فردوسي