خرافات ازدواج

سلام عليکم /
حاج فردوسي راستش بنده قصد و تمايل دارم ـ اگر خدا بخواهد ـ براي عقد ازدواج به قم آمده و جنابعالي خطبه‌ي ازدواج ما را جاري فرماييد. خواستم بپرسم که نظر شما چيست؟ لطفاً اگر نکته‌اي را لازم مي‌دانيد که بدانم به بنده بگوييد. /
با تشکر

ــــــــــــــــــــــــــــــــ
باسمه تعالي

سلام عليکم
به چند نکته توجه کنيد:
نکته‌ي اول: فرقي نمي‌کند که چه کسي عقد را بخواند.
يکي از چيزهايي که تقريباً به صورت سنت شرعي در آمده، اين است که عقد را فلان مرجع تقليد يا فلان عالم بزرگ بخواند. در حالي که از نظر شرعي، عقدي که آيت الله العظمي فلان مي‌خواند با عقدي که محضردار به طور صحيح انشاء‌ مي‌کند، يک اثر دارد و هيچ برکت يا بهره‌ي خاص اضافه‌اي ندارد.
سعي ما بر اين است که اصحاب منهاج فردوسيان را از «سراب» دين رهانيده و با «آب» دين سيراب کنيم؛ چيزي که متأسفانه در خيلي از علما ديده نمي‌شود. اگر علماي معظم و مراجع گرانقدر، اين نکته را براي مردم روشن کنند که خواندن عقد، چه توسط خود عروس و داماد باشد و چه توسط وکيلشان، اگر به عربي صحيح باشد، موجب تمام آثار ازدواج مي‌شود، اولين فايده‌اش براي خودشان خواهد بود که از هجوم مردم به بيت و دفترشان کاسته مي‌شود.
بخشي زيادي از عمر شريف علما و مراجع معظم به خواندن صيغه‌ي عقد هدر مي‌رود. اين کار را محضردار هم مي‌تواند انجام دهد. از سوي ديگر، وکيل شدن براي خواندن صيغه‌ي عقد، براي کسي که دسترسي به محضردار دارد، ثوابي هم نخواهد داشت.
نکته‌ي دوم: فرقي نمي‌کند که عقد در چه مکاني خوانده شود.
يکي ديگر از خيالات مذهبي‌ها، اين است که عقد در حرم امام رضا (عليه‌السلام) و حرم امامزادگان يا مسجد و حسينيه، برکت و ارزش بالاتري نسبت به خواندن عقد در منزل و تالار دارد.
در صورتي که اين تصور، باطل و بدون سند است. پس هر جا که صيغه‌ي عقد ازدواج زن و مرد مسلمان خوانده شود، به تصريح روايات، آنجا براي لحظات عقد، مبارک است و دعا در آنجا مستجاب مي‌باشد. خواه در مسجد باشد يا در منزل، خواه در خشکي باشد يا در دريا، خواه در کشتي و روي آب باشد يا در زيردريايي و صدها فرسخ زير اقيانوس.
نکته‌ي سوم: فرق مي‌کند که عقد در چه زماني خوانده شود.
همچنان که در قواعد نظري و همچنين قوانين عملي منهاج فردوسيان آمده است، بايد مراقب باشيد که عقدتان در ساعات گرم شبانه روز يا در ايام قمر در عقرب نباشد.
جالب است بدانيد بر عکس دو مورد فوق که هيچ پايگاه شرعي ندارد و هيچ فرقي نمي‌کند و مردم، بسيار جدّي‌اش مي‌گيرند، نکته‌ي سوم يعني زمان عقد، دستور شرعي دارد ولي چندان مورد توجه قرار نمي‌گيرد و مراعات نمي‌شود و بخشي از اختلافات خانوادگي و طلاق‌هاي رسمي و عاطفي، ريشه در مراعات نکردن زمان عقد دارد.
نتيجه‌گيري: با توجه به آنچه گفته شد، آمدن شما به همراه خانواده و عروس به همراه خانواده به قم، مايه‌ي زحمت هر دو خانواده خواهد بود. ولي مي‌توانيد بعد از عقد و به جاي مراسم آئيني عروسي، سفري به قم داشته باشيد.

موفق باشيد
حاج فردوسي